uit de oude doos

In het bargedeelte mag je berichten plaatsen die niet direct met schaken te maken hebben.

Moderator: Arnold

Plaats reactie
Jacco

uit de oude doos

Bericht door Jacco » wo mar 25, 2020 23:38

In september 1985 ben ik proeflid geworden bij SV Middelburg. Dat beviel en de club besloot mij zelfs als KNSB-lid aan te melden per maart 1986.
Hierdoor komt het dat ik in het bezit ben (hierna was: want hij gaat naar het oud papier) van Zeeland Schaakt uit maart 1986, het blad van de ZSB.
Op de voorpagina kom ik een bekende tegen: bij het PKJZ A jeugd is als 6e geëindigd met 4 punten en 28 wp J. de Kraker.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y

Kees

Re: uit de oude doos

Bericht door Kees » do mar 26, 2020 10:19

Dat moet de opa zijn geweest van Johnny de Kraker... Jan de Kraker...

Jacco

Bericht door Jacco » vr mar 27, 2020 21:59

De dochter van Johnny heeft een nogal Zeeuwse voornaam, de kat van nog in Zeeland wonende familie heeft dezelfde naam.
Ze was erg verbaasd toen ik na een familiefeestje in Middelburg haar op het HZ-toernooi in Vlissingen aansprak dat ik gehoord had dat ze een kikker had gevangen en opgegeten.
Ze ontkende.

Geurt

Bericht door Geurt » za mar 28, 2020 00:39

Lena toch?

JosH

Bericht door JosH » za mar 28, 2020 10:41

Ongetwijfeld vernoemd naar Nehelennia:

Nehelennia heeft een eeuw of wat geleden alweer van zich doen spreken en de gemoederen bezig gehouden. In het jaar 1647 werden na een stormvloed bij Domburg op het strand brokken steen zichtbaar. Dit bleken altaar stenen uit de Romeinse tijd te zijn. Zo’n driehonderd jaar later in 1970 en 1971 wist ze op gelijke wijze de aandacht op zich te vestigen: het water bij Colijnsplaat gaf toen aan haar gewijde heiligdommen prijs. Het waren kooplieden die voor hun afvaart naar Brittania (Engeland) haar tempel bezochten om haar gunstig te stemmen. Ze zegden haar toe een altaarsteen voor haar te laten maken als dank voor een veilige overtocht en een veilig thuiskomen.
"One life, live one!"

Jacco

Bericht door Jacco » zo mar 29, 2020 21:50

Het Zeeuwse museum ligt vol met die dingen, onder een blokuur Latijn ooit naartoe geweest. Het grappigste was, was dat de leraar het na een half uur wel welletjes vond en er vandoor ging. Hierop hebben enige klasgenoten een krantenadvertentie geplaatst. (In de binnenstad van Middelburg lag toen alles dicht bij elkaar.)
De school heet tegenwoordig Nehalennia.

Plaats reactie